الثلاثاء، 26 نوفمبر 2013

كيف تقوم بشراء سيارة مستعملة وفحصها قبل الشراء بمفردك

بسم الله الرحمن الرحيم
وجدت هذا الموضوع كتير عجبني حبيت انقله لكن لكي تستفيدوا

لشراء العربيات سواء كانت من اعلانات فى الجرائد او نزول السوق .. و لقيت فى كذا موضوع و
استفسارات و اسئلة من المقبلين على الشراء و خصوصاً فى العربيات المستعملة اد اية الحيرة و القلق اللى بيبقى فيها و هو نازل يشترى العربية ..و بيقع بين ميكانيكى قد يكون فى اغلب الاحوال متواطىء مع البائع او يكون لة امل فى تخليص مصلحة او انتظار شغلاناتك اللى جاية معاة .. او صديق بيحاول بساعدك و لكن خبرتة لا تكفى للمساعدة .

هحاول اشرح فى الخطوات اللى جاية ان شاء الله .. ازاى تشترى عربية مستعملة و انت لوحدك بدون مساعدة احد أو على الاقل تبقى فاهم و لديك انطباعك و خبرتك الذاتية مهما كان معك احد يحاول التاثير عليك

ملحوظات هامة :
1-هذا الكلام مناسب للسيارت من التسعينات و حتى الآن و ليس قبل ذلك
2-هذا الكلام موجة للمبتدئين فى شراء العربيات المستعملة وذلك بغرض الامتلاك فقط و الاستمرار مدة كبيرة بالعربية و اختيار افضل عربية بأحسن سعر ممكن
3-تم و ضع هذا الموضوع فى المنتدى العام و ليس التعليمى ..لآنة لا يحتوى على نظريات او ثوابت انما هى مجرد خبرات شخصية لا تتطبق فى كل الاحوال و كل الظروف و لكن فى معظمها .

مراحل شراء السيارة المستعملة

اولاً الخطوة الاولى : مرحلة الدراسة
1-حدد نوع و ماركة العربية من حيث مناسبتها لآحتياجاتك و ميزانيتك وذلك بترتيب عوامل اختيار نوع العربية
أ- هاتش باك ولا سيدان (بشنطة)
هل تحتاج لمساحات داخلية كبيرة -هل سفرياتك كتير و فيها شنط كبيرة
ب-موتور كبير ولا صغير
استخدامك اكتر جوة البلد ولا برة البلد فى سفريات ذات سرعات عالية و طويلة
عنصر توفير البنزين مهم بالنسبالك ولا لا
عدد الاشخاص اللى معاك فى العربية دايماً كتير ولا قليلين ولا فى معظم الاحوال لوحدك
ج-اسعار قطع الغيار
سعر قطع غيار غالى ... مع .. عمر افتراضى كبير ....(ممتاز - بس على حسب ميزانيتك )
سعر قطع غيار رخيص ... مع .. عمر افتراضى قليل ....(جيد - بالنسبة لميزانيتك لآن العربية مش هاتقف عشان قطعة غيار او اكسسوار مطلوبة )
سعر قطع غيار غالى ... مع .. عمر افتراضى قليل ....(سيىء)
د- قطع الغيار متوفرة فى التوكيل و خارج التوكيل يبقى عظيم

و-اماكن الصيانة
- شغل توكيلات فقط (مكلف -مريح- لا يستغرق وقت طويل )
-معظم الميكانيكية بيفهموا فيها (ممتاز)
-لها ناس معينة (تبقى تعرفهم الاول )

بعد الخطوة دى هاتبقى حددت و عرفت
ماركة العربية -نوع العربية- الموتور -شغل العربية بيبقى فين و اسعارة اية

ثانياً الخطوة الثانية : مرحلة التحديد
يجب ان تحدد موديل العربية (السنة ) اللى انت عايز تشتريها و ذلك من خلال
أ- ما هى افضل الموديلات لهذا النوع - يعنى سنة كام كان من افضل الموديلات اللى نزلت فى النوع دة
ب-معرفة السعر المتوسط لهذا الموديل (السنة ) من خلال متابعة الاعلانات و الاتصال المباشر و السوق
ج- هل الموديل دة متناسب فى متوسط سعرة مع ميزانيتك ولا لأ ..لو كان اعلى أنزل للسنة اللى قبلية و هكذا
د-تنزل السوق مرة (ليس للشراء ابداً) و لكن للفرجة و معرفة أخر سعر للموديل دة بعد شوية فصال صغيرين (وعلى كدة تحدد المتوسط السعرى الفعال لهذا الموديل ) يعنى مش مجرد كلام اعلانات


بعد الخطوة دى هاتبقى حددت و عرفت
موديل العربية (السنة ) بالظبط اللى عايز تشتريها و كمان متوسط السعر اللى فى السوق للموديل دة

ثالثاً الخطوة الثالثة : مرحلة النزول للشراء
عربيات تستحق النزول إذا كانت فى اعلان او الفرجة اذا كانت فى السوق
1- الحالة
-فابريقة (دهان مصنع).... بالكامل.... (ممتاز)
-فابريقة داخل فقط (تحت سنة 2000 ) .....(جيد)
-لا يوجد اى دهان فابريقة فى اى سنة (يعنى راشة برة و جوة ) ....... (سىء)
2-السعر
-اعلى من المتوسط اللى انت طلعتة ........(ممتاز)
-فى المتوسط اللى انت طلعتة ........(جيد)
-اقل من المتوسط اللى انت طلعتة ........(سىء)
3-الكماليات
هى الكماليات المتعارف عليها فى هذا الموديل من هذة السنة ولا يحبذ اى اضافات اخرى
4-الموتور
هو السعة اللترية (ال cc ) المتعارف علية فى هذا الموديل من هذة السنة
5-اللون
من الالوان اللى كانت متواجدة فى هذا الموديل من هذة السنة
يعنى مفيش 128 فى اوائل التسعينات فضى او 127 ذهبى ولا لانسر موف ..مثلاً
6-الرخصة
أ- رخصة أة بس بشروط
بأسم المالك ومش المهم فيها أد اية المهم طالعة لمدة اد اية
3 سنين .... (ممتاز)
سنة واحدة ...(واحنا دلوقتى فى اخرها ).... (جيد)
سنة واحدة ...(واحنا دلوقتى فى اولها ).... (غير جيد)
ب-توكيل .....(سىء)
7-عدد الكيلو مترات
يكون متناسب مع عمر العربية بمتوسط من 17 الف كم الى 20 الف كم فى السنة الواحدة
عدد كيلومترات مظبوط مع المعدل المذكور ........(ممتاز)
عدد كيلومترات اقل مع المعدل المذكور ........(جيد)
عدد كيلومترات اقل بكتير من المعدل المذكور ........(غير جيد)
عدد كيلومترات اكبر من المعدل المذكور ........(سىء)

بعد الخطوة دى هاتكون قررت تنزل ولا لأ عشان تشوف العربية دى او قررت تتفرج عليها و تفحصها

رابعاً الخطوة الرابعة : مرحلة فحص العربية للشراء

من الخارج : خد لفة حوالين العربية ولاحظ الاتى

1-طلاء السيارة
-طلاء السيارة متناسب مع العمر للموديل ولا يوجد اى اجزاء لامعة اكثر من التانية
2-ملاحظة الخدوش الاحتكاكات
-وجودها فوق سنة 2000 (جيد)
-عدم وجودها فوق سنة 2000 (غير جيد)
-عدم وجودها تحت سنة 2000 (سىء)
3-الصدمات و الحوادث
ملاحظة اى فوارق بين الخطوط -بين الفوانيس و الرفارف-بين الباب و الحلق بتاعة -بين باب الشنطة و حلق الشنطة -بين الزوايا فى اركان العربية -طبقات عالية شوية فى الدهان عن الباقى -فوارق بين الاكصدام و جسم العربية
4-الزجاج
اى فوارق بين كاوتش الزجاج و الحلق اللى بيركب فية -كاوتش الزجاج جديد و اسود ولا قديم من عمر العربية -فى كتابة على اسفل الزجاج (اصلى ولا اتغير) -نقر متسابة (يبقى احسن) ولا كلة مية واحدة و بيلمع (قلق) -فى زجاج الابواب سيف الزجاج اللى فى الباب بالعرض قافل على الزجاج ولا مفارق (يبقى اتفك قبل كدة )-الزجاج لابس فى المجرى بتاعتة ولا مفارق
5-الاكسسوارات
المرايات -الشبكة الامامية -الفوانيس -الاشارات-المساحات-الأريال -فبر الاكصدام
كلها طبيعية للموديل دة ولا فيها افتكاسات فتسيبك منها احسن
6-الكاوتش
مناسب لعمر العربية .....(ممتاز)
تفاصيلة ممسوحة شوية بالنسبة لعمر العربية .....(جيد)
تفاصيلة بارزة وواضحة وشكلة لسة جديد .....(غير جيد)
تفاصيلةممسوحة اوى وشكلة قديم .....(سىء) وتخصم تمنة من سعر العربية فى متوسط الفين ج
7-الفوانيس
نضيفة و شفافة .......(ممتاز)
متناسبة مع عمر العربية...... (جيد)
مغببة و مشبرة ..........(سىء)
8-السقف
نفس درجة و لون العربية كلها ......(ممتاز)
اسواء من العربية بوجة عام ........(جيد)
احسن من العربية بوجة عام ........(غير جيد)
غير مستوى و فية اى التواءات ....(سىء)
9-العتب
دة الجزء اللى تحت الابواب ... حط ايدك تحتية و خد سحبة كدة بطول العربية
سليم و مستوى .......(ممتاز)
فية حتت متاكلة و اماكن محببة كدة ( سىء) علامة صداء (برومة موجودة اسفل العربية )
10-الكارتيرات
دة الجزء اعلى العجل و اللى لافف حوالين الكاوتش من فوق .. ملاحظة عدم وجود اى اثر
صدأ(برومة)-حتت متاكلة -أثر لحامات -اى التواءات -اثر لحاجة زى الزيت منشعة فى المنطقة دى
11-المساعدين
وقوف السيارة كلها على خط افقى واحد (يعنى مفيش جهة اعلى من التانية لا ورا ولا قدام)
غند الضغط على ركن من اركان العربية بتطلع تانى لفوق بنعومة و ثبات (غير متقطع فى الطلوع )
عدم وجود اى اثر لزيت او تنضيف حديث ليهم ( بيبقوا فوق العجل و ماسكين العجل بالعربية على شكل عمود رفيع رأسى )
14- نظرة بسيطة على اسفل السيارة
عدم وجود اى اثر لأنخفاضات او ألتواءات
عدم وجود صداء (برومة )
عدم وجود اى اثار لزيوت او شحومات قديمة
علبة الشكمان سليمة و مش مصدية و مفهاش لحا مات و خصوصاً فى المناطق الضيقة اللى بتوصل جزء للآخر

من الداخل : بعد ما خدت لفة حوالين العربية ... افتح الباب و ادخل عشان تقعد فيها ..بس سيب الباب مفتوح و انت بتقعد
لو لاحظت ان سفل ضلفة الباب بينزل لتحت (بيقرب من الارض ) كتير وانت بتقعد فى العربية يبقى العفشة ضعيفة و المساعدين تعبانين ...
-لاحظ كاوتش الباب و حالتة
-لاحظ حلق الباب كلة (اى صداء -خبطات -لحامات -التواءات )
-لاحظ القايم (على يمينك اللى واصل بين اسفل العربية و السقف )
اى التواءات -اثر لحام قديم -فوارق بينة و بين السقف ......علامة سيئة جداً

منقول
_______
مواضيع مشابهة أو ذات علاقة بالموضوع :

كيف تشترى سيارة مستعملة كالجديدة؟ بحث مفصل

قبل أن تشرب البيعة وتخسر تحويشتك .. كيف تشتري سيارة مستعملة؟

كيف تشتري سيارة مستعملة وتسلم من غش الشريطيه "هام جدا"


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

أهلا بك ،
أشكرك على الإطلاع على الموضوع و أن رغبت في التعليق ،
فأرجو أن تضع إسمك ، ولو إسما مستعارا ; للرد عليه عند تعدد التعليقات
كما أرجو مراعاة أخلاق المسلم ; حتى لا نضطر لحذف التعليق
تقبل أجمل تحية
ملاحظة :
يمنع منعا باتا وضع أية : روابط - إعلانات -أرقام هواتف
وسيتم الحذف فورا ..